Translate

søndag 16. februar 2014

Min deilige lavkarbo-browniekake

Her er den deilige kaka jeg skrev om som jeg har funnet fram til. Jeg har en eller annen gang funnet en oppskrift på nettet da jeg var veldig sugen på kake, det var søndag og ikke hadde jeg allverdens i skapet. Jeg gjorde om den ganske mye, så da er den vel litt min denne her eller ;-) Jeg tar ting ofte litt på slump og det fungerer med denne også, men konsistensen skal være omtrent som i vanlig sjokoladekakerøre. Den er ikke 0 karbo, men alt etter hva dere har på toppen så skal hele kaka være omtrent 30 g karbo. Fungerte fint for mitt blodsukker hvertfall.

Ingredienser:
40 g Helt vanlig kakao (bakekakao)( 5-6 spiseskjeer)
 3dl kokosmel-( kjøpt på helsekost)
2dl kokos sukker ( kjøpt på helsekost)( annen søtning fungerer også)
agavesirup 1/2 dl
bakepulver 1 stor ts
salt- bare litt etter smak ca 1/8 ts
1/2 dl nøytral olje eller smeltet smør
4 egg pisket luftig
Noen dråper Natreena, flytende søtningsmiddel. Etter smak.
melk- reguler mengden etter konsistens ca 3,5 dl. Kokosmelet gjør at man trenger mer væske enn ved bruk av vanlig mel og kaka blir lett tørr uten nok væske. Fungerer også med havremelk

Glasur:
Det jeg synes passer og er deilig, er vaniljekrem på toppen. Enten den ferdige på butikken eller lage en selv uten ordentlig sukker. Det passser også med vaniljeis ved siden av eller også krem ved siden av eller på toppen.  Det er også godt med varme bær ved siden av. Jeg har til og med prøvd med solbærsyltetøy på toppen og det var også godt :-D

Slik gjør du:
Pisk eggene og olje til litt" fløffy"
Bland alt det tørre
Bland inn egg og olje/smør og rør rundt til en passe røre. Juster med melk om den virker for tørr eller ved for mye væske tar dere bare litt ekstra kokosmel.
Smak til om den er søt nok. Kakaoen gjør at den blir litt stram uten nok søtning, men melken gjør den mildere. Jeg har prøvd denne oppskriften med mer kakao også, men jeg liker ikke det så godt.

Ha alt opp i en vanlig rund form 24 cm i diameter. Ha bakepapir i bunnen og smør med smør rund kantene før du har opp i røra. Stekes ved 175 grader i 20 minutter.
Konsistensen er en blanding av brownie og sjokoladekake- litt bløt med andre ord.

                                          Ferdig pyntet med vaniljekrem på toppen :-) nam-nam


Nytes med glede og god samvittighet


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi meg gjerne tilbakemeldinger på bloggen<3