Translate

fredag 28. februar 2014

Lavkarboboller til fastelavn og fest ( og kos) ( litt mindre karbo og mer fiber)

Hei alle sammen!
 Nå som det er fastelavn snart, så har jeg begynt å tenke på de gode bollene jeg lagde for en stund tilbake. Den oppskriften er det mye mindre karbohydrater i enn i en vanlig bolleoppskrift, og er derfor supre når jeg har lyst på noe godt eller til bursdager eller som nå: fastelavn:-)  Denne oppskriften deler jeg gjerne med dere.

Et ørlite problem er at oppskriften er i mitt hode og jeg pleier å ta bittelitt på slump, men utgangspunktet var en vanlig bolleoppskrift, men så byttet jeg ut litt her og der, og resultatet ble helt prima boller:-)

Men for at det skal bli best mulig resultat for dere, ( og fordi jeg har lyst på fastelavnsboller),skal jeg bake bollene nå og se hvor mye jeg bruker av hver ingrediens :-) og bilder skal dere få :-) ( se litt lenger ned)
Fastelavnsbolle rett før den ble spist-- himmelsk:-)


Dette fant jeg ut at du trenger:
300 g hvetemel
100 g kokosmel
1,5 dl kokossukker
Noen dråper natreen etter smak ( om du liker bollene litt ekstra søte)
50 g Fiberfin
100g mandelmel ( kan sløyfes, men blir litt færre boller, men tror ikke det har så mye å si for blodsukkeret)
1pk tørrgjær
100g Smør
4,5 dl Valgfri melk ( jeg brukte havremelk, siden jeg ikke tåler melk)
1-2 ts Kardemomme alt etter hvor glad i er i kardemomme. Jeg brukte 1,5 litt stor ts.
1/2 ts salt
Egg til pensling
Valgfritt til å ha inni bollene: rosiner, vaniljekrem ell ( øker karboinnhold noe, men ikke SÅ mye og veldig godt)

Til fastelavn bruker jeg pisket krem søtet med noen dråper flytende natreen. Av og til med bringebærsyltetøy iblandet. nam-nam altså. Gleder meg :-)

Slik gjør du det:
1. Smelt smør i en kjele og ha også melka opp i. Blandingen skal være lunken. Ved bruk av tørrgjær ca
    40 grader. Ha opp i sukkeret, kardemommen og saltet.

2. Mål opp alle de tørre ingrediensene og ha de i et litermål. Samlet skal det nå være 1 liter med
    melblanding. Hvis det skulle være litt lite, så ta litt ekstra kokosmel oppi.

3. Bland så smørblandingen sammen med melblandingen.  Tilsett litt ekstra kokosmel om den er veldig
    klissete.

4.  Sett så bolledeigen til heving til deigen har oppnådd dobbel størrelse, ca 40 min

5. Lag en pølse av deigen og del deigen inn i 12 like store emner og trill boller av de.
    Dersom du vil fylle bollene trykker du dem flate. Legg på ca. 1 ts ferdig fyll midt på deigen, trekk         opp deigen rundt fyllet og snurr den sammen. Sette bollene med skjøten ned på stekeplaten og sett 
    dem til heving. Legg et håndkle over bollene og la de heve til dobbelt størrelse på et lunt sted 
    ( ca 30 minutter).
     Pensle bollene med egg. Stek bollene midt i ovnen ved 200 grader i ca. 7-15 minutter.
     Bollene avkjøles på rist.

Bollene smaker ikke kokos, for de som er bekymret for det.  De er litt brune pga kokossukkeret, som både   smaker litt som og ser ut som brunt sukker og pga mandelmelet.  Men bollene smaker helt fortreffelig :-)       Veldig nært opptil vanlige boller.                                                                                                                  
                                                                                                                                                                   
Blodsukkerstigningen blir lav pga mye fiberinnhold. Kokosmel har karboinnhold på 4 g karbohydrat pr 100g,    kokossukker har lav GI.   Jeg trengte sette litt insulin til bollespisingen, men ikke så mye. Det er nok litt mer karbo enn lavkarbo i bollene, men det høye fiberinnholdet gjør at det blir en del mindre blodsukkerstigning.  

Nyt bollene! Spises med glede og god samvittighet. Ha en strålende fastelavn :-)
Og her er noen bilder av bollebakingen min:
Bolledeigen heves under et kjøkkenhåndkle

Slik ser bolledeigen ut

Bollene før steking 

Slik ser bollene ut når de er ferdig stekte. Jeg har smakt og de smakte skikkelig nydelig

Ha en fin fastelavn :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi meg gjerne tilbakemeldinger på bloggen<3